Sprzęt fotografa krajobrazu i nie tylko… część I

Wielu początkujących fotografów zastanawia się nad wyborem sprzętu… Czy na pewno najdroższy jest najlepszy? Czy warto wydawać dziesiątki tysięcy na „napakowane” puszki o parametrach, których i tak nie będziemy w stanie wykorzystać? Pamiętajmy, że nawet aparat z najwyższej półki cenowej nie gwarantuje nam dobrych zdjęć.

Poniżej przedstawię Wam moje zaplecze sprzętowe z krótkim opisem. Nie jest to zestaw najdroższy, jednak w zupełności wystarczający na potrzeby profesjonalnej fotografii krajobrazu, wnętrz i architektury, czy reportażowej.

W pierwszej części o lustrzankach i obiektywach…

Lustrzanka pełnoklatkowa Nikon D750

Obecnie korzystam z dwóch aparatów D750. Wygodne jest to szczególnie w reportażu, kiedy pod dwa aparaty mam podpięte obiektywy o różnych ogniskowych. Na górskich wypadach wykorzystuję jeden korpus. Drugi aparat w plecaku to dodatkowe 840g do dźwigania. Jednak wygoda w korzystaniu z różnych obiektywów  jednocześnie jest bezdyskusyjna. Jeśli w miejscu pleneru lub w jego pobliżu mogę zaparkować auto, zabieram ze sobą dwa aparaty.

Dlaczego Nikon D750?

* Daje bardzo dobrą jakość obrazu. Nie jest to oczywiście jakość np. z D850, czy „jednocyfrowych” serii aparatów Nikona, ale w mojej pracy jest w zupełności wystarczająca. Jeśli potrzebuję zdjęcie o wysokiej rozdzielczości, np. do wydruków wielkoformatowych, tworzę panoramę z kilku pionowych kadrów.

* Całkiem dobrze radzi sobie przy wysokim ISO, co szczególnie w fotografii koncertowej ma dla mnie kluczowe znaczenie.

* Jest tani. Obecnie body można kupić za ok. 5000 zł, zdarzały się nawet promocje poniżej tej kwoty. Śmieszna suma, jak na FX, prawda? Oczywiście są jeszcze tańsze pełne klatki, np. D600/D610, ale tę serię mogę potraktować jako zabawkę lub przyzwoity sprzęt dla amatora.

* Jest lekki w porównaniu do droższych i bardziej zaawansowanych lustrzanek Nikona, co jest istotne szczególnie w fotografii górskiej.

* Posiada uszczelniony korpus. W kontekście fotografii krajobrazowej tłumaczenie tej zalety wydaje się zbędne.

* Wygodny w użytkowaniu. Jak na aparat o niewielkich gabarytach, jest dobrze wyprofilowany i świetnie leży w ręce. Nawet kilkugodzinna praca z obiektywem Tamron 70-200mm G2, ważącym ok. 1,5 kg nie nadwyręża nadgarstka.

* Posiada odchylany wyświetlacz. Początkowo dość sceptycznie podchodziłem do tej funkcji, sądząc, że będzie mi niepotrzebna. Nigdy nie narzekałem na brak uchylanego wyświetlacza w poprzednich lustrzankach. W terenie jednak szybko przekonałem się do tego udogodnienia, choćby podczas fotografowania na statywie z aparatem nisko ustawionym nad podłożem. W celu podglądu zdjęcia lub regulacji ustawień wyświetlanych na monitorze (np. ustawienie zdalnego wyzwolenia migawki), wystarczy odchylić ekran ku górze, bez potrzeby zbędnego uprawiania jogi na mokrej trawie.

Wady.

Czy Nikon D750 posiada jakieś wady? Jak każdy sprzęt elektroniczny musi takowe posiadać. Oczywiście nie ma sensu porównywać siedemsetpięćdziesiątki do bardziej zaawansowanych lustrzanek. Jednak na tę chwilę, przy intensywnym użytkowaniu dwóch korpusów mogę stwierdzić, że D750 jest dla mnie aparatem idealnym. Nie brakuje mu żadnej funkcji, a drobne niedoskonałości nie wpływają w żadnej mierze na moją pracę i jej efekty.

Z jakich obiektywów korzystam w mojej pracy? Dlaczego właśnie te wybrałem?

Zacznijmy od najszerszego…

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone to ultraszerokokątny obiektyw, który wykorzystuję przede wszystkim w fotografii wnętrz i architektury oraz w fotografii drogi mlecznej i nocnego nieba.
Jego niewątpliwą zaletą jest świetny stosunek jakości do ceny. W kwocie ok. 2500 zł dostajemy solidnie wykonany i uszczelniony obiektyw, dający obraz naprawdę bardzo dobrej jakości. Irix zawstydza droższą konkurencję bardzo bogatym wyposażeniem dodatkowym. W zestawie otrzymujemy elegancką metalową puszkę oraz usztywniony pokrowiec, który świetnie sprawdza się w podróży.

Przydatny może być znajdujacy się przy bagnecie uchwyt na filtry żelowe 30×30 mm, mnie jednak to udogodnienie nie przekonało. Próbowałem korzystać z tych filtrów podczas letniego pleneru w Tatrach. Filtry są cienkie i delikatnie, a wsuwanie ich do uchwytu stanowi nie lada wyzwanie. Nie wyobrażam sobie używania ich podczas mrozu. Zostaję  przy przy filtrach  prostokątnych.

Do wad obiektywu mogę zaliczyć spore winietowanie i średnicę filtra… 95 mm. Zakup dobrych filtrów może mocno obciążyć naszą kieszeń. Wraz z obiektywem używam filtra polaryzacyjnego kołowego firmy Irix oraz holdera filtrów prostokątnych Irix IFH-100. Kilka zdań na temat holdera i filtra w kolejnych częściach.

Tamron SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD G2

Obiektyw wszechstronny i uniwersalny. Sprawdza się w fotografii krajobrazu, wnętrz oraz w reportażu. Najważniejsze zalety obiektywu to bardzo dobra jakość obrazu oraz świetna stabilizacja. Uszczelniona konstrukcja pozwala na pracę w najbardziej wymagających warunkach. W Tamronie podoba mi się nowoczesny i spójny design wszystkich obiektywów linii SP (Super Performance) w wersji G2. Na koniec cena… śmieszna w porównaniu do systemowego Nikkora.

Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2

Tutaj mógłbym skopiować powyższy opis dotyczący „szerszego” brata Tamrona. Ten zakres ogniskowych wykorzystuję często w fotografii krajobrazowej oraz w reportażu. Ze względu na rewelacyjną stabilizację i „jasność” obiektywu, często fotografuję nim koncerty.

PS. To nie jest artykuł sponsorowany. Tamron wykonał naprawdę rewelacyjne obiektywy dla profesjonalistów i to w dużo niższej cenie niż szkła systemowe. Dla mnie wybór był oczywisty.

Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

Jasny obiektyw stałoogniskowy o przyzwoitych parametrach, czasami dość kapryśny. Trzeba nauczyć się z nim żyć 😉  Używam go rzadko, przeważnie na koncertach, czasami w fotografii detali we wnętrzach.

Na ten moment to wszystko, w kolejnych wpisach opowiem o akcesoriach i dodatkach –  od tych większych po najdrobniejsze, ale jakże istotne w mojej pracy!

Najnowsze Posty

Kategorie
Archiwum

Wydruki

Wszystkie zdjęcia z galerii można zamówić w formie odbitek i wydruków wielkoformatowych na wysokiej jakości papierach fotograficznych lub bawełnianym płótnie. Wydruki wykonywane są na 12-kolorowym ploterze fotograficznym firmy Canon, spełniającym najwyższe standardy jakościowe na rynku.

Część moich prac dostępna jest w wybranych formatach w sklepie Naszczytach.pl

Jeśli nie ma tam zdjęcia lub formatu, który Was interesuje, zapraszam do kontaktu telefonicznego lub przez e-mail.